Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne prowadzone są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami (niepełnosprawność ruchowa, autyzm, niedosłuch, niedowidzenie, afazja), którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz IPET (indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny).
W programie zajęć między innymi:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne /trening umiejętności społecznych/
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się /logorytmika/
- Zajęcia rozwijające kreatywność
- Wychowanie fizyczne
W czasie zajęć grupowych wychowawca pracuje z wychowankami następującymi metodami:
- Metoda M. i Ch. Knillów
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
- Stymulacja i poznanie polisensoryczne
- Metoda praktycznego działania
- Terapia Snoezelen w Sali Doświadczania Świata
- Metoda pracy twórczej
- Kinezjologia edukacyjna
- Pedagogika zabawy
- Arteterapia
- Zajęcia integrujące grupę
- Metoda Krakowska
- Muzykoterapia
- Metoda Dobrego Startu
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Logorytmika
- Zajęcia w ogródku sensorycznym
Każdy wychowanek objęty jest pomocą:
– rewalidacyjną
– psychologiczno-pedagogiczną
W zależności od potrzeb wychowanek uczestniczy w zajęciach z logopedą, psychologiem, rehabilitantem, tyflopedagogiem, terapeutą pedagogicznym, kynoterapeutą, surdopedagogiem, terapeutą ASD.
Celem naszych wszystkich oddziaływań jest umożliwienie i wsparcie wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku na miarę jego możliwości. Każdy wychowanek ma stworzony własny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, w którym zawarte są indywidualne cele terapeutyczne. Właściwie dobrana terapia zwiększa szansę na korygowanie niedostatków rozwojowych i stymulacje wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Uczestniczenie w zajęciach grupowych kształtuje kompetencje społeczne i umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Wychowawcy stwarzają możliwości do poznania świata, zarówno tego, który jest najbliżej nas, jak i tego, który jest daleko. Wychowankowie doskonalą i nabywają umiejętności komunikacyjne, zarówno komunikacji werbalnej, jak i komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz umiejętności szkolne. Podopieczni poprzez uczestniczenie w różnorodnych zajęciach mogą odkryć swoje zainteresowania i własne mocne strony, wejść w interakcje z rówieśnikami i budować poczucie własnej wartości poprzez możliwość samorealizacji i wyrażania siebie.
Grupa I Edukacyjno-Wychowawcza
Grupa II Edukacyjno-Wychowawcza
Grupa III Edukacyjno-Wychowawcza
Grupa IV Edukacyjno-Wychowawcza