Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne  prowadzone są  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami (niepełnosprawność ruchowa, autyzm, niedosłuch, niedowidzenie, afazja), którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz IPET (indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny).

W programie zajęć między innymi:

  • Funkcjonowanie osobiste i społeczne  /trening umiejętności społecznych/
  • Zajęcia rozwijające komunikowanie się /logorytmika/
  • Zajęcia rozwijające kreatywność
  • Wychowanie fizyczne

W czasie zajęć grupowych wychowawca pracuje z wychowankami następującymi metodami:

  • Metoda M. i Ch. Knillów
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
  • Stymulacja i poznanie polisensoryczne
  • Metoda praktycznego działania
  • Terapia Snoezelen w Sali Doświadczania Świata
  • Metoda pracy twórczej
  • Kinezjologia edukacyjna
  • Pedagogika zabawy
  • Arteterapia
  • Zajęcia integrujące grupę
  • Metoda Krakowska
  • Muzykoterapia
  • Metoda Dobrego Startu
  • Integracja Sensoryczna
  • Trening Umiejętności Społecznych
  • Logorytmika
  • Zajęcia w ogródku sensorycznym

Każdy wychowanek  objęty jest pomocą:

rewalidacyjną

–  psychologiczno-pedagogiczną

 W  zależności od potrzeb  wychowanek uczestniczy w   zajęciach z  logopedą, psychologiem, rehabilitantem, tyflopedagogiem, terapeutą pedagogicznym, kynoterapeutą, surdopedagogiem, terapeutą ASD.

Celem naszych wszystkich oddziaływań jest umożliwienie i wsparcie wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku na miarę jego możliwości.  Każdy wychowanek ma stworzony własny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, w którym zawarte są indywidualne cele terapeutyczne. Właściwie dobrana terapia zwiększa szansę na korygowanie niedostatków rozwojowych    i stymulacje wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Uczestniczenie w zajęciach grupowych kształtuje kompetencje społeczne i umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Wychowawcy stwarzają możliwości do poznania świata, zarówno tego, który jest najbliżej nas, jak i tego,  który jest daleko. Wychowankowie doskonalą i nabywają umiejętności komunikacyjne, zarówno komunikacji werbalnej, jak i komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz umiejętności szkolne. Podopieczni poprzez uczestniczenie w różnorodnych zajęciach mogą odkryć swoje zainteresowania i własne mocne strony, wejść w interakcje z rówieśnikami i budować poczucie własnej wartości poprzez możliwość samorealizacji i wyrażania siebie.